Warm-up: ett kul sätt att starta lektionen.

Sedan något år tillbaka använder jag mig av Warm-up i engelskan. Ambitionen är att starta varje lektion med warm-up, men jag kan ärligt erkänna att jag inte alltid lyckas med detta. (Vem lyckas med att vara 100% konsekvent egentligen?)

Warm-up innebär att lektionen inleds med att eleverna två och två får ett ämne att diskutera kort (ca 2-3 minuter). Det kan vara att beskriva något (My favourite movie), berätta om något man gjort eller tänker göra i framtiden (Something I really like to do in the future) eller att argumentera för sin åsikt (If you could pick only one: friends or money?). Det finns inget krav på någon redovisning efter samtalet, och det är medvetet från min sida. Warm-up ska vara ett sätt att komma igång med ”engelsktänket”, men också att på ett lättsamt och otvunget sätt regelbundet träna på sin muntliga förmåga.

Ytterligare ett syfte är att eleverna ska försöka hålla igång diskussionen tiden ut. I samband med warm-up diskuterar vi samtalsstrategier och hur man ska tänka för att utvidga ämnesbehandlingen. Att utvidga ämnet kan ju till exempel göras genom att när paret berättat klart om sin favoritfilm kan de fundera vidare på vad andra i deras ålder gillar för filmer, vad deras föräldrar tittar på, favoritskådespelare, vad som gör en film bra, och så vidare.

Jag använder mig av bestämda platser under mina lektioner och det gör att eleverna får olika samtalspartners under året.

Tar ämnena slut är det bara att göra det till en övning för klassen: Give me some new ideas for the warm-up talk. De brukar komma med nya, roliga förslag. Dessutom har jag och kollegorna på jobbet ett gemensamt dokument där vi delar våra warm-ups med varandra.  Du kan se några förslag HÄR

Faktum är att eleverna brukar påminna mig om warm-up om jag glömmer bort det, så jag antar att de också gillar övningen?

/Hanna

12 tankar om “Warm-up: ett kul sätt att starta lektionen.

  1. Varierar din fint beskrivna idé med walk and talk, samma sak egentligen men en liten bensträckare och lite frisk luft på skolgården.

    Gilla

  2. Pingback: Speaking | Pearltrees

  3. Bra tanke! Jag börjar mina svensklektioner med ett talesätt på dörren, som eleverna får fundera på medan de kommer in och sätter sig. De skriver sedan ner vad de tror att talesättet betyder på sina miniwhiteboards och så diskuterar vi en kort stund tillsammans innan jag skriver upp betydelsen på tavlan. Det är kul att se hur de tänker och ett bra sätt att komma in i språktänket efter att de haft idrott eller matte.

    Gilla

    • Kul idé Malin. Har tänkt göra något liknande kring talesätt/ordspråk i svenskan men har inte kommit så långt ännu. Jag har haft veckans citat på tavlan ett tag och det har ibland gjort att vi har fått trevliga, intressanta diskussioner kring betydelse och upphovsman. Jag tar till mig din idé och ska testa! Tack! /Hanna

      Gilla

  4. Pingback: Startuppgift | I Susannes klassrum

  5. Jag tror jag dör Hanna! Vilken häftig grej att du bloggar om exakt det jag själv skrivit om i kväll. Ordspråket ”Man blir som man umgås” har fått en bokstavlig betydelse för mig nu. 😉

    Gilla

  6. Pingback: Piahaglund | Pearltrees

  7. Pingback: Flippat klassrum | Pearltrees

  8. Pingback: Engelska åk 6 | Pearltrees

  9. Pingback: Skola | Pearltrees

  10. Pingback: Engelska tips | Pearltrees

Lämna en kommentar